Visar inlägg med etikett foton. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett foton. Visa alla inlägg

torsdag, januari 16

GOLDEN OLDIES


Jag fortsätter min inventering och hittar gamla foton.
Här har ni mig som liten + pensel(som jag tänker symboliserar mitt största intresse)
och en rosett vikt av papper som jag fått från mamma som in sin tur fått den av sin
mamma(en bit historia alltså).

Å så alla dom här fotoautomatsbilderna och jag vet att det finns fler,
skall bara gräva lite djupare.

när jag har hittat resten funderar jag på att göra
ett smaskigt collage av mina analoga selfies, precis som pappa.
MUMS liksom! tänker att han, min pappa, bidrog till min lika syn på
manligt och kvinnligt och steget från mascaran kanske ändå inte var så långt borta där
på 70-talet.

ps. ikväll är det jag som sitter bänkad framför tv:n och programmet fittstim -min kamp,
svt 1 kl 21:00. Ni ska väl se?!

torsdag, september 5

MOTVALLS KÄRRING, EN SJU HELVETES FOTOGRAF


Hej!

Vet ni, det där med instagram är fanimej FANTASTISKT!
så vansinnigt roligt att råka på sköna människor från höger till vänster,
några med liknande beröringspunkter och intressen, som t.ex bild, jo jo jaja, hela forumet
går ut på det, jag vet, men ändå. 
Kolla bara på de här bilderna ovan, samtliga är tagna av "motvallskärring"
 hennes profilnamn på Instagram.
I verkliga livet heter hon Frida Wik, och jag hoppas att få träffa henne i egen hög person en dag.
 Hon har ett fantastiskt öga och hennes bilder har trollbundit mig i snart två år tror jag.
Det jag tycker är extra häftigt är att hon ofta har med sina ungar på bilderna,
utan att dom känns privata eller sådär "minungeärdetsötastesomfinnskänslan",
missförstå mig inte nu alla har rätt att ta bilder på sina barn med den känslan,
den äger man som förälder liksom,
men grejen är Frida gör det på ett för mig väldigt intressant sätt,
som ett fotomåleri (inte nödvändigtvis för att dom som i översta bilden står framför en målad vägg, utan snarare som i bild nr 2 och 3.
Jag vet inte om ni fattar vad jag menar. Bilda er en egen uppfattning, titta och njut. 

Nu skall hon visa dom, ja inte alla 2400 men några väl utvalda, 
Utställningen kallas sju helvetes fotografer och den öppnar
Ses vi där då, ok!

torsdag, november 15

UNDER YTAN




Det fascinerar mig, det där som finns under ytan.
Tänk så mycket vackert och tänk så mycket folk i alla tider har inspirerats
av den mönsterrikedomen.  Allt finns där liksom, prickigt, randigt, rutigt osv +.
Bilderna är lite suddiga, men det får ni ta. Jag tog dom med
mobilkameran på ett besök på Skansen.

söndag, februari 26

EVA TELLANDER FOTOGRAF





I vårt konstgalleri "Korridoren" på jobbet, visar vi olika konstnärers arbeten fram tills dess att vi har den årliga utlottningen.... och nu hänger dom där, Evas foton.  Dom tre här på bilden ovan är mina nya favoriter bland hennes bilder...som väggsmycken med en skön kalejdoskopisk effekt, fint som snus om du frågar mig.

torsdag, februari 16

I KVÄLL


I kväll ändrar jag om medan jag försöker röja lite här å där. dammtorkar. plockar fram å tar bort saker, mest fram...byter plats, tänder ljus å bläddrar i fina böcker...drömmer i vaket tillstånd.

måndag, januari 2

GULT VID KAJKANTEN



extremt hög vattennivå och däcken som hänger där längs kajen likt mintkyssar som nån sa.

torsdag, december 22

SYSKONKÄRLEK




vi gick ett par 100 meter från huset för att grilla korv i skogen och fira 1:a maj...snart är vi där igen.

söndag, december 4

GAMLA BILDER FRÅN sent 40-tal och tidigt 50-tal

En jul för 60 år sedan. Min mormor i förgrunden...pojkarna vet jag inget om.
Mamma i sin vagn. Hon ser ut att vara 6-8 månader, vilket innebär sent 1951.

 Mormor med Mamma i knät..-51.

Moster Brita med mamma i knät. Äldst och yngst i syskonskaran.

Mamma i gunghäst.

Det här är från sommarvistelsen i stugan dom hade i Apelviken. Det är Brita i förgrunden till höger i bild och mormor strax därbakom. De andra vet jag inget om.

Dom hade barnskötare och hundar som jag inte kan namnen på. I skrindan sitter mamma.

Matdags.

Tänk va hemskt, djur i bur liksom. Jag hade också lekhage.

Fika, en fin svensk företeelse som jag skulle kunna sysselsätta mig med dygnet runt tror jag.

Tänk om man hade kunnat vara med...bara för en dag iaf. Sitta där på trappen i den finaste blommiga klänning. Mormor i turban, fin klänning och snygga träskor.

Handarbete pågår. Kanske att det är morbror Karl som sitter där vid sidan av Brita. Det måste jag ta reda på.

Hon fick gå i husmorsskola, moster Brita. Här stryks det för fullt på köksbordet i Ekeborg som deras hem kallades.

Jag har en låda med familjehistoria. Skall ta reda på mer fakta och berätta senare. Tror att det är min morfar som tagit samtliga bilder.

lördag, november 26

LEOPARD och JULKAVALKAD





Idag sa jag hej till symaskinen....vi som inte setts på så länge. Allt gick som en dans och det var som om vi aldrig varit ifrån varann, jag och min maskin... av en gammal julduk blev det kuddar till kökssoffan...Vilken tillfredsställelse när man genomför en idé på listan som legat i träda...undrar just vad det kan bli i morgon? å runt om pyntas det i julstugorna, det har jag allt sett på instagram :)
ps. jag gillar verkligen den sköna krocken mellan julkudde och leopardöverdrag. . . det blir liksom gräsligt kul i min inredningsbok.

torsdag, november 24

HIPSTAMATIC PATCHWORK


Stockholm by my hipstamatic lens

SVART & VITT och SALT & SÖTT





Mera från pressvisningen från Lagerhaus. Snacka om snyggt godis! Gott är det också. Mustascherna är svensktillverkade! och innehåller inget gelatin...bara en sån sak liksom. Vilken vegetarian kan motstå det?... jag bara undrar...om inte ens jag kan. Tänker att det är fint som "gåbortgodis" eller fint källargodis till mig på en fredag och jag köpte två påsar mustascher bara för att kunna äta upp den ena själv...ja ja, ego! ja vet, men lite godis kan man väl få ha för sig själv?!...men nu blir det gröt för hela slanten och jag vabbar idag igen. Vad gör ni?

fredag, november 18

SNYGG SKIT del.2








bara lite fin skit sådär på en fredagsförmiddag. Å snart åker vi, tjejerna och jag, till Öland för att hälsa på hos Eva och hennes familj....ett spännande äventyr :) återkommer om det efter helgen. Ha det fint kompisar!