måndag, februari 22

HOTELL YXA


Hos min faster kan man gå runt i timtal och bara titta.
 

överallt, ögongodis
 

och här å där hänger bilder man själv gjort nån gång för 100 år sedan
 

 fina lådor av trä på hyllorna i den lilla matsalen


jag hittade pudelboken i en hylla och blev så kär i det grafiska uttrycket

 

annan fin grafik på väggen, Lindberg De Geer
 

Ljuset silade så fint in i tv-rummet.  
Där satt vi igår och tjattrade in på småtimmarna och kollade på diverse tv-program
mellan prat om vänskap, inredning och gamla släktingar.
 

I taket, denna underbara lampan.
 

Här inne sov jag, K U N G L I G T !
 På väggen, där i det högra hörnet, hänger en batik som farmor gjort.
Hon var verkligen en fena på det mesta inom konst och formgivning.
 

Vi tittade i gamla album, fint arrangerade av fasters moster Maja,
å där på, en bild av farfar med pipa i mun.
 

Gamla bilder på mamma och mig som småtöser, och så fick jag den där fina asken.
En skattkista att ha smycken i tänker jag.
 

Det saknas verkligen inte yta och rum i denna vackra lägenhet,
men ett inredningstrick för att "förstora" rummet
är just att sätta upp stora speglar på väggen. Snyggt och dekorativt på en och samma gång.


Hon är en fena på det, min faster, att inreda med gammalt, ärvt, köpt, fått och nytt. 
Dessutom blir man alltid omhändertagen, ompysslad och uppassad femstjärnigt hos henne.
Vi brukar skämtsamt kalla hennes hem för Hotell Yxa, där av instagramprofil,
iaf hon har den, nyckeln till att skapa ett personligt och välkomnande hem.

Tack för att jag fick bo hos dig! jag kommer snart tillbaka.