fredag, februari 15

ETT LIVSTIDSPROJEKT UTAN KRAV PÅ PENGAR


jag håller på med ett projekt
det går ut på att numrera, dokumentera samt katalogisera...
alla mina figurer och prylar som jag samlat/ar på i skåp och lådor




just nu håller jag på med art nr: 008 Bambi med rosett.

den har farit i backen och blivit av med huvudet en gång
när jag limmade dit det igen knöt jag på en röd och vitrutig rosett för att dölja sprickan
kanske därför jag fick för mig att den började sura
jag brukar tycka att alla bambifigurer ser så himmelskt rara ut, 
men nu liksom skymtade jag en annan uppsyn hos den här bambin i fråga
kanske svor den och läxade upp mig eller så ville hen bara prata av sig om den hemska upplevelsen att bli av med huvudet
rysligt otrevligt
tror det blev en hon nu, precis nu när jag skriver. och hon skall heta Marie
Marie Antoinette

började fundera på hur det låter och ser ut när hon pratar
kanske att det bara blir bababababla bla bla bambababambi eller något liknande




jag målar och tecknar på i stort sett allt jag kommer över men älskar att måla på "ofint" material så som plywood, mdf board och härdad masonit 
samt teckna på allt möjligt rutat papper
det känns befriande och osnobbigt tycker jag





det där med offentlig miljö
där alla har tillträde
där man klottrar sitt namn
fyndiga ramsor eller låttexter
klistrar upp stickers osv

det är också något jag gillar lite extra
så fint ofint på nåt sätt
tänker att jag vill skapa just det
en bit offentligt plank ett stycke klottrad vägg 
som man kan bära med sig hem



här e jag
framför mitt skåp 
som är fyllt av loppad skatt
samt fådda figurer från vänliga själar
Pluto fick jag med mig hem från New York och Chelsea Market
han består av 100% plast och innehar doften av gammal klassisk badboll
undra vad han skall få för nr i katalogen



den här lilla älsklingen skall väl föreställa Knatte tror jag
han köpte jag på insta
Jill tyckte att han såg/ser ut som en DJ
så numer heter han Duck DJ

än så länge har jag bara hunnit till nr 010
då är jag inte ens halvvägs med de 10 figurerna på något sätt
vissa figurer är man mer sugen på än andra
men jag tar dem i blindo för att det inte skall bli orättvist liksom 
och på tal om blindo så börjar jag med att bara studera dem 
försöka att beskriva dem i ord innan jag börja teckna och måla
en slags syntolkning

ja ni fattar ju
det är ett livstidsprojekt

jag kommer aldrig någonsin behöva tveka på vad jag skall göra
blir både glad och matt när jag tänker på det




det bästa med projektet 
är nog att jag gör det endast för egen vinning skull
fundera
vrida
vända
undersöka nyfiket
hur många sätt kan jag göra "den här" figuren på osv

inga pengar inblandade 
och deadline är deadline

vill du höra mer om detta?
kom och snacka med mig på Clart studio
nästa gång vi har öppet är nu på lördag kl.11-14

Hoppas vi ses!

ps. alla fantastiska bilder har @jenniebrandtgronberg 
tagit. hon bloggar också! gå in HÄR



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar