måndag, augusti 31

ETELHEMS KRUKMAKERI


Vi gick en kurs på Etelhems krukmakeri, Kristin, Marina och jag.


Vi var alla peppade, eller ja, jag var lite skeptisk faktiskt och tänkte att jag
lika bra kunde tumma upp en rauk från start istället, för det var väl som
en sådan allt skulle se ut ändå plus minus noll.


Leran behandlades i en maskin som såg lite ut som något
Petsson hade byggt för att stoppa korv.
Fullt med små vassa knivar som skar leran medan man matade på med 
en liten hävarm för att pressa ner och fram något som
kom ut som en stor limpa. Lerlimpan delades snabbt upp i lika delar, 
på så vis kan man få fram lika stor muggar, koppar, fat osv.

Bilden är lånad av Krickelin, du kan läsa mer om vår kurs på hennes blog HÄR

Tro det eller ej, men jag liksom fastnade med händerna i leran, blev biten på
riktigt och skulle nog kunnat sitta där mycket längre och bara känt hur jag styrde formen
mellan mina händer. Helt opretentiöst och utan föreställningar om stordåd.
Det var som att meditera... tror jag. Att sitta där och bara vara ett med klumpen. 


Vi visades runt överallt. Det här är krukmakarens atelje. Här sitter han, Torleif, när 
sommar säsongen är över och lugnet lägger sig över Etelhem. Då smider han planer
inför nästa säsong, men just nu drejar han på en servis till sin sons bröllop! Va!
Tänk att få en alldeles egen servis liksom, one of a kind, som man kan äta på
varje dag efter det om man vill. För det skall användas hoppas jag och inte ställas in
i något skåp. Fast var och en gör som hen vill såklart.


James Dean höll ett vakande öga över klasyrproverna.
Det gjorde han snyggt tycker jag.


Torleif hade även en musiklada för mindre spelningar.
Hur coolt som helst. Här hade jag lätt kunnat tänka mig att hänga på
sena sommarkvällar och höstkvällar med för den delen.
En snickarbänk fick agera bardisk, passar ju utmärkt att snickra ihop lite goda drinkar 
på den, eller hur?!


En riktigt trevlig liten musiklada minsann.


Scenen var blå och stolarna vita...tänk om man kunde fått med sig dem hem.


Å för den som fick feeling, kunde man kasta lite dart eller,
 snurra ett varv på jordklotet kanske.


Utanför ladan stod traktorn parkerad...


...och inne i hagen kunde man själv få agera arkeolog för en dag.



Verktygen låg snyggt uppradade och uppmanade starkt till
instagramvänlig bild, men den tåls väl att se en gång till hoppas jag.


Åter i krukmakeriet. Här hände det andra typer av verktyg.
Dem använder man för att lyfta sin "lerkruka" från drejskivan.


Här är ett axplock av dagen skörd. Inte så pjåkigt ändå.
Jag kunde till och med känna mig rätt nöjd. Hoppas nu bara att
de håller i bränning och frakt så att jag kan plantera eller lägga frukt i dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar