fredag, juni 12

KOLLIJOX GARDEN


Den här tiden på året asså! 
Allt liksom sträcker på sig och tar plats.
Zebragräset strävar mot skyn och daggkåpan vill ta över...hela trädgården om möjligt.

Den lilla dammen är en gammal parabol. Superlätt att hålla ren och alldeles
lagom för diverse fåglar att svalka sig i när solen bränner.
 

När vi flyttade in här var trädgården uppbyggd på ett annat sätt, mest runt kanterna.
Rabatterna låg runt huset och längs staketet runt tomtgränsen.
Jag saknade rumskänslan och började med att gräva en slingrande gång.
Vi lade en markduk underst och stenmjöl ovanpå, sedan gick Freddan runt med en vält
för att platta till gången.
 

Som i de flest gamla trädgårdar finns det en hel del "övervuxna" träd och plantor, dom tog vi bort.
Dels för att kunna dränera runt huset men också för att grönskan mest fanns på höjden.
Vi hade även turen att kunna bevara de gamla fruktträden. Dom skapar en fantastisk stomme
i det gröna rummet och ger en skön karaktär till trädgården.


Det gamla trätråget/byttan har fått följa med från Freddans barndomshem.
I den växer Aklejan som även ynglat av sig runt kanterna på marken.
På andra sidan står min favorit, Höstanemon. Den håller jag extra kär 
eftersom har jag fått den av min mamma.
 

När man bygger trädgård blir det ofta en del omplanteringar och ibland vet
man inte vart allt skall få plats. då är det bra att kunna ha en tillfällig lösning i form
av zinkbaljor och annat. Det ser bara charmigt ut tycker jag.
I den här får en Astilbe och en Alunrot samsas i väntan på plantering,
och likt slumpen när man målar, kan det uppstå fina kombinationer man annars
inte hade tänkt på.

Idag skiner solen, men trädgården får vänta. Jag skall hålla mig i källaren.
Målar om i min studio som jag längtar efter att få visa resultatet på här.

Å just det ja, jag har en tag på instagram #kollijoxgarden där samlar jag mina trädgårdsbilder,
mest för mig själv men om man vill kan man kika in där för lite inspiration.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar